Olen joskus bongannut Tampere-Pirkkalan kentältä enemmän tai vähemmän sattumalta harvinaisempiakin koneita. Seuraavassa muutama kuva tätä satoa vuosien varrelta. Mukana on myös sellaisia lentoyhtiöitä, joita ei enää ole olemassa. Vanhin kuva on vuodelta 2006.
Kuvien laatu on kirjava, ei voi mitään. Osa on otettu jopa sen aikaisella kännykällä.:)
Nämä ATR-73 -koneet lentävät Pirkkalaan edelleen, mutta fuusion seurauksena lentoyhtiö on nyt FlyBe ja ulkonäkö erilainen.
Erilainen on nykyään tämä kuvauspaikkakin. Nykyisin tässä on korkea lauta-aita ja näkyvyys kentälle huomattavasti rajoitetumpi.
Wingo. Aikansa lyhytikäinen "lentoyhtiö", joka lensi kaikki reittinsä JetAirin Saab 340 -koneilla. Yhteistyö JetAirin kanssa päättyi 2010, ja siihen päättyi Wingon tarina.
Harvinaisuus näköpiirissä! Iljushin 62M ei tosiaankaan ole ollut kentällä yleinen näky koskaan. Muistaakseni vuotta 2007 elettiin. Millä asialla lie sitten liikkuikaan... Tämä oli ensimmäinen Neuvostoliittolainen pitkänmatkan matkustajakonemalli. Se tuli reittiliikenteeseen vuonna 1967.
Aikoinaan tuossa terminaalissa oli myös DHL:n tukikohta. Voi sitä aikaa ja meteliä kun aidot täyteen lastatut Boeing 727 -koneet tuohon rullasivat ja varsinkin kun kentältä lähtivät. Jossain vaiheessa tuokin tukikohta siirtyi Helsinki-Vantaalle. Sen jälkeen tästä kakkosterminaalista alkoi lennellä Ryanair, jonka koneita totisesti kentällä nykyisin riittää.:)
Maailman suurin sarjavalmisteinen rahtikone, Antonov 124, on vieraillut kentällä muutamia kertoja. Tuossa on lähes koko siiven alla oleva pohjapinta-ala pyöriä täynnä. Mahtava ilmestys oli!
Kyllä sinun pitäisi esitelle tornille kuviasi ja anoa kuvauspaikka ylhäältä.
VastaaPoistaItse asiassa taitaisin nykyisin tarvita vain kunnon kokoontaitettavat tikkaat, joilla pääsisin kuvaamaan noiden aitojen yli. Nykyisin kun noita on vielä paljon enemmän. Tämä oli nyt tällainen historiakavalkadi. Kuvaukset jatkuu tuollakun taas jossain vaiheessa. Kiitos Ari!
Poista