Tässä eräs erikoinen seikka Tampereen ilmailuhistoriasta. Vuonna 1921 Härmälän kaupunginosaan, vain neljän kilometrin päähän ydinkeskustasta, perustettiin lentokonetehdas. Tämän vuoksi Härmälässä on paljon ilmailuaiheisia kadunnimiä, kuten Koelentäjänkatu, Pilotinkatu jne. Lentokonetehtaan toiminta loppui Härmälässä 1945, mutta sen "sivutuotteena" 1936 Härmälään perustettiin Tampere-Härmälän lentoasema vastavalmistuneiden koneiden koelentoja varten. Siis lähes keskelle kaupunkia! Kenttä oli maamme ensimmäinen sisämaan lentokenttä. Vaikka kenttä olikin varsinaisesti lentokonetehtaan käytössä, siviililiikennekin alkoi kentällä jo vuonna 1937, kun Finnairin edeltäjä, Aero, aloitti kentältä säännöllisen matkustajaliikenteen Tampere-Helsinki-Viipuri Reitillä. Myöhemmin Härmälästä alkoi lentää myös Veljekset Karhumäki. Tulevina vuosikymmeninä kentältä lennettiin Helsingin ja Viipurin lisäksi Ouluun, Vaasaan, Kemiin ja Tukholmaan. Kentältä nousivat monet maineikkaat potkurikoneet, mm. Convair Metropolitan ja jo suorastaan kulttimaineeseen noussut DC-3. Koska kentän kiitoradan pituus oli vain reilu kilometri, koneiden oli laskeuduttava kiitotielle lähes lähitienoon talojen kattoja hipoen tarvittavan jarrutusmatkan varmistamiseksi. Liikenne kentällä oli hyvin runsasta ja se olikin monta vuotta maamme vilkkain lentokenttä.
Tässä Tampere-Härmälän lentokentän kiitorata vuonna 2016. Lentokoneet ovat vaihtuneet pyöräilijöihin ja autoilijoihin. Lähistölle rakennettu jättimäinen Pirkkahallikin tarvitsee paikoitustilaa ja niinpä koko kenttä onkin joskus suurten tapahtumien aikaan täydessä käytössä paikoitustilana.
Kenttä lopetti toimintansa vuonna 1979. Sen kohtaloksi muodostui kiitorata, jonka pituus ei mitenkään riittänyt uusien suihkumatkustajakoneiden tarpeisiin. Toiminta loppui ja uusi suurempi lentoasema valmistui Pirkkalaan. Uuden kentän kiitorata on lähes kolme kertaa pidempi, joten pienestä pidennystarpeesta ei ollut kysymys.
Lentoaseman terminaali on edelleen pystyssä, mutta se sijaitsee nykyisin keskellä omakotitaloaluetta. Sen edessä näkyy kuvassa pätkä kenttää, joka nykyisin toimii katuna.
Tämä terminaali valmistui vasta vuonna 1942. Sen suunnittelija on Tampereen kaupunginarkkitehti Bertel Strömmer. Rakennuksen katolla on matala lennonjohtotorni. Nykyisin terminaalissa toimii käsittääkseni Tampereen laskuvarjokerho. Hyvä, ettei rakennusta ole purettu pois, niin merkittävä osa Tampereen historiaa tässä on kysymyksessä.
Kenttä löytyy Tampereen Härmälästä Pirkkahallin kupeesta ja se on nykyisin osa Ilmailunkatua. Terminaali sijaitsee puolestaan Sarankadun päässä.
Niin... teillä säästetään kenttä, ja Hesassa Malmin kenttää uhkaa purku, vaikka se on käytössä. Tasan ei käy onnenlahjat.
VastaaPoistaHieno kuva, komppaan yllä Orvokkia =).
VastaaPoista