Loistoristeilijöitä tarjolla tässä kuvakattauksessa. - Tai miten sen nyt ottaa. Siis miten lie nuo muut (pientä ironiaa havaittavissa), itselläni oli hyvinkin hienoa kyytiä MS Viking Gracella. Suosittelen. Se laiva on oikeasti hieno, vakaa ja hiljainen.
Kuten huomaatte, kaikki kuvat on otettu ikään kuin alaviistoon. En saanut ongittua tietooni, kuinka korkealla tuolla Gracen aurinkokannella ollaan, mutta todella korkelta se tuntui. Näkymät olivat siis hyvät joka suuntaa jopa lentokoneiden kuvaamista varten! Tässä muutamia laivoja, jotka lipuivat alitse. No, nyt fiilistely / viisastelut sikseen ja faktaa pöytään!
Mariella. Tämä laiva oli sisarlaivansa Olympian kanssa maailma suurin autolautta valmistuessaan 1985. Nykylaivojen rinnalla sen mitat ovat jo käyneet jos eivät nyt sentään pieniksi, niin hyvin maltillisiksi kuitenkin. Moni laivaharrastaja pitää silti laivaa legendaarisena johtuen sen pitkästä käyttöhistoriasta saman varustamon palveluksessa.
Aluksen strategiset mitat ovat pituus 177,70 m, leveys 28,4 m, syväys 6,78 ja bruttovetoisuus 37 860 GT.
Laivan neljä pääkonetta kehittävät 23 008 kilowatin (31 291 hevosvoiman) tehon. Tämän turvin laiva liikkuu 22 kn:n (solmun) nopeutta, eli reilut 40 km/h.
Itse menin tällä laivalla Helsingistä Tukholmaan vuosi sitten. Iselleni se ei silloin tuottanut sen erityisempää elämystä. Laivan ikä alkaa näkyä mielestäni hieman turhan paljon.
Amorella. Tällä tuli matkustettua joskus kymmenen vuotta sitten Turku-Tukholma -linjalla.
Laiva valmistui Jugoslavialaiselta telakalta 1988. Alue kuuluu nykyisin Kroatialle. Sillä on kolme sisaralusta, Isabelle, Gabriella ja Tanskan lipun alla seilaava Crown Seaways. Isabellella ja Gabriellalla kummallakin olen matkustanut. Viimeksi mainittu oli näistä suosikkini varsinkin 2016 tehdyn laajan peruskorjauksen jälkeen. Gabriella on myös hieman Amorellaa ja Isabellea suurempi.
Kuvan MS Amorella on 169,40 metriä pitkä ja 27,6 metriä leveä. Sen syväys on 6,35 metriä ja vetoisuus 35 384 GT. Yhteenlaskettu koneteho on 24 000 kW (32 313 hv). Laiva on siis pienempi ja hiukan tehokkaampi kuin Mariella, mutta hieman hitaampi. Huippunopeus on 21,5 kn (39,8 km/h).
Tässä siis MS Amorellan sisaralus MS Isabelle, josta edellisen kuvan tekstissä oli puhetta. Vaikka tälläkin mallisarjalla alkaa olla jo ikää, muotoilultaan se on minusta paljon modernimpi kuin esimerkiksi Mariella ja sen sisaralukset. Teknisiltä tiedoiltaan laiva on hyvin samankaltainen kuin Amorella.
Galaxy. Näitä tämäntyypin laivoja on Tallink-Siljalla useitakin. Tämä on niistä se ensimmäisenä käyttöön otettu, eli 2006.
Kaksi hyvää huomiota: Ensimmäinen on se, että laiva on valmistettu suomessa. Toinen on se, että se on brändätty Silja Linen tekstein. No, siihen se hyvyys kyllä taitaa loppuakin, jos muistatte, millainen se oikea siljan brändäys saimaannorppineen joskus aikaisemmin, kauan kauan sitten oli.. No, kyllähän se norpankuvakin vielä vanhoista Siljan laivoista löytyy.
Baltic Princess. Sama laiva kuin edellinen, paitsi hieman uudempi. Tämän käyttöönotto oli 2008.
Molemmat laivat ovat pituudeltaan 212,1 metriä, leveydeltään 29 metriä ja syväykseltään 6,42 metriä. Eroakin löytyy: Princessissä on huomattavasti tehokkaammat moottorit, yhteisteho tässä laivassa 32 000 kW (43 520 hv), kun taas Galaxyllä vastaavat arvot ovat 26 240 kW (35 686 hv)
Em. erot näkyvät myös alusten nopeuksissa. Princess on 24,5 kn (45,37 km/h). Galaxy kulkee "vain" 22 kn (40,74 km/h).
Tämä MS Victoria I otettiin käyttöön 2004, ja se on hieman edellistä laivaa pienempi. Pituus jää hieman alle kahdensadan metrin, 193,8 leveyden ollessa 28 metriä. Syväys 6,4 metriä ja teho 26 240 kW (35 686 hv. Moottori on käsittääkseni samanlainen kuin MS Galaxyssä).
Lopuksi täytyy hieman puntaroida, kuinka Viking Grace sijoittuu tässä pöydässä ja -kavalkadissa
Jos mittapuuna käytetään perinteistä bruttorekisteritonnia, jolla yleensä laivojen koot mitataan on vastaus selkeä. Grace on kirkkaasti suurin 57 565 GT:n bruttovetoisuudellaan. Myös pituudeltaan ja leveydeltään laiva on muita tämän reportaasin aluksia suurempi.
Jos lähdetään hakemaan vetoisuudeltaan vastaavan kokoista laivaa, ehkä lähin täkäläisistä olisi MS Silja Serenade / Symphony, jotka kuitenkin 1990-91 -valmistuneina edustavat täysin erilaista aikaa, vaikka sinänsä hienoja laivoja ovatkin. Esimerkiksi kuvassa näkyvät valtavat säiliöt ovat nestemäistä maakaasua varten, jota Grace käyttää polttoaineenaan.
Ehkä eriskummallisin innovaatio laivassa on siihen hiljattain asennettu mekaaninen 24 metrin korkuinen ja neljän metrin levyinen pyörivä roottoripurje. Tässä on kovasti kierroksia, kun merelle päästään. En tosin itse käsitä, miten moinen toimii. Sen pitäisi säästää laivan polttoainekuluja. Kylläpä tätä moni turisti kuvasi ja ihmetteli..
Käsitätkö sinä, miten tämä toimii. Kuvan saat tosi isoksi sitä klikkaamalla tarkempia tutkimuksia varten.
Vieläkö nuo 80-lukulaiset seilaavat? Eivät varmaan montaa kesää enää?
VastaaPoistaHyvä kysymys. Toisaalta sekin riippuu paljolti siitä, minkälaisia korjaustöitä niille tehdään. Ja sekin vaikuttaa, miten ajanmukaisen näköinen laiva on ulkoisesti. Ulkopuolta on vaikeampi ajanmukaistaa. Tässä seurassa Mariella alkaa näyttää minun silmiini vanhalta...
PoistaToisaalta maailmalla seilaa monta 1970-luvullakin rakennettua laivaa komeana täydessä käytössä.. Meillä täällä suomessa on totuttu aika uusiin aluksiin.
Saitpa monta laivaa "kiikariin". Itse kun olen ollut laivassa, niin muut ohittaa niin kaukaa ettei taatusti tulisi näin hyviä kuvia. Lähteekö tämä MS Viking Grace Turusta? Korkealla olet, ja näyttää hienolta ilmalta kaiken lisäksi, niin että tuolla viihtyy. Itse kun olen laivalla, niin yleensä aina tuulee hillittömästi.
VastaaPoistaViking Grace Kulkee Turku-Tukholma -reitillä. Pysähtyy välillä lyhyesti Maarianhaminassakin. Tuota laivaa on helppo suositella. Tuossa laivassa tuuli ei juuri tuntunut vaikka sitäkin paikoin oli. Ilmeisesti tehokkaat vakaajat. Vakaa alus on.
VastaaPoistaAinakin jos Turusta astuu laivaan, noita muita laivoja menee varsinkin Tukholman päässä siitä ihan vierestä. Helppo kuvailla aurinkokannelta. Lyhytkin zoomi riittää hyvin.
Helsinki-Tallinna -reittiä kulkee Viking XPRS. Sekin on aika uusi laiva ja ulkopuolelta yhtymäkohtia tuohon Graceen löytyy, vaikka se pienempi onkin. Kehuja olen kuullut siitäkin!