Lähtökuopissa

Viime kesänä tuli ihan sattumalta mentyä ohi tilanteesta, jossa purjelentokone oli juuri lähdössä. Tämähän on se sellainen konetyyppi, jossa ei ole ollenkaan moottoria, vaan ilmassa pysyminen tapahtuu hyödyntämällä jotenkin lämpimiä ilmanvirtauksia. En tiedä itsekään miten, mutta jos kone saadaan toisella koneella hinatuksi taivaalle, siellä se pysyy niin kauan kuin sää sallii ja lentäjän taidot riittävät. Säällä onkin suuri merkitys: sen täytyy olla juuri oikeanlainen, esimerkiksi sateella tällaisella ei lennellä.

Kuvat ovat sen näköisiä, kuin ne olisi kuvattu huonomman puoleisella kännykällä, mutta tässä tapauksessa nuo kuvanlaadun heikkoudet johtuvat lämpöväreilystä, joka syntyi yli +30 asteen lämpötilasta ja kohteen kaukaisesta sijainnista. Kirkkaan, väärästä suunnasta tulleen auringonpaisteen vuoksi kuvanotto tyssäsi alkumetreille. No, tässä kuitenkin nyt muutama kuva.





Lähtisitkö sinä lentämään tällaisella? Purjekoneen lupakirjaa suorittamaan voi muuten hankkiutua jo 15-vuotiaana ja purjelentäjän lentolupakirjakin voidaan myöntää jo 16-vuotiaalle! Tietysti sillä varauksella, että pääset tenteistä läpi. Hinnasta ei minulla ole tietoa. Ymmärtääkseni lentää myös täytyy tietty määrä vuodessa, että korti pysyy voimassa.

Huh! Kuinkahan kuuma tuolla koneen ilmastoimattomassa kabiinissa tiukasti suljetun pleksilasin takana oikein mahtoi kuvauspävänä ollakaan. Itse olin lähes kuolla kuumuuteen jo kuvia ottaessani ja pelkäsin kunnolla kamerankin puolesta! Kesän kuumilla helteillä ilmastoitu auto on kuvaajan paras ystävä. :)

=DD



Kommentit

  1. Minä en menisi kilon paloinakaan moisen kyytiin! Kaunis on katsella ja kunnioitan heitä jotka sillä osaa lentää, mutta kyytiin en menisi =D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on varaan monella näin, niin mukavaa kuin lentäminen sinänsä onkin. Jos jotain erityispositiivista tuosta hakee, niin ainakaan konerikkoa ei tarvitse pelätä, kun mottia ei koneessa ole lainkaan. :) Kiitos Katinka!

      Poista
  2. Voisin mennäkin kyytiin, mutta lentäjällä pitäisi olla vuosien kokemus. Ei kai se kone just silloin tippuisi kun olisin kyydissä - näin ajattelen. Muuten olisi tosi huonoa tuuria.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, huono tuuri olisi jos juuri silloin tippuisi ja nopeushan noilla on aika minimaallinen, ettei välttämättä tulisi edes mustelmia. :) Kiitos Orvokki!

      Poista
  3. No mikä ettei ? Jos vain kutsu kävis niin kyllä menisin. Noita "purkkareita" näkyi joskus kauan sitten pohjois helsingin taivaalla ja oliskohan niin, että toiminta siirtyi räyskälään malmilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Harry. Ei muuta sitten kun lentämään kun läheltä kyytiin pääsee. Tosin aika tyyristä näyttäisi olevan: http://www.elamyslahjat.fi/lahjat/purjelento-lentaminen-purjelentaminen.

      Valokuvasaalis saattaisi kyllä olla tuolta mahtava.

      Poista
  4. Curiosas y bonitas imagenes..un abrazo desde Murcia...

    VastaaPoista
  5. Olen joskus ihaillut noiden liitoa, kiva että sait muutaman kuvan. Kyytiin saattaisin lähteä, mikäli tietäisin/tuntisin kuskin taidot... muuten luotan mieluummin koneellisiin vehkeisiin... ja se ilmastointikaan ei ole pahasta ;)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuskin taidoilla on varmasti noissa erityisesti merkitystä. Toisaalta, monen koneen maahansyöksyn syy on ollut jonkinlainen konerikko ja sitä pelkoa ei noissa ole. Tarkistin tuossa vähän tilastoja:

      Vuodesta 1920 tähän päivään saakka on maassamme tapahtunut 173 (!) uhreja vaatinutta lento-onnettomuutta, joissa kuitenkin purjekone oli osallisena "vain" 26 tapauksessa. Totta toisaalta, että noilla lennetään sitten paljon vähemmän joten lukua voi pitää korkeahkona. Toisaalta noistakin onnettomuuksista monet johtuivat nimen omaan kuljettajan virheestä. Kiitos Kommentista Katinka!

      Poista
    2. Siis Jaana Koo, kiitos! Pahoitukset sekaannuksesta.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ylivieskan kirkko - Kuvaesittely

Kangasalan kirkko

Keski-Suomen Ilmailumuseossa