Uusi näyttely Vehoniemen Automuseossa!

Tuli taas pitkästä aikaa käytyä Suomen parhaimmassa automuseossa Kangasalan Vehoniemellä. Olen jo aikaisemmin tehnyt juttua tästä samasta paikasta ja jos tuntuu siltä, että nämä tämänkertaiset kuvat eivät riitä, niin lisää löytyy tarvittaessa tämän linkin takaa. Museossahan näyttelyt vaihtuvat tietyin väliajoin. Tällä kertaa kuvasin sellaisia autoja, joita ei museossa edellisellä käytikerrallani ollut.

Rekka-auton nuppi vuosimallia 1928. Tällä Chevrolet Capital Truck -autolla Automuseon kunnioitettu perustaja Olavi Sallinen aikanaan aloitti ammattiautoilijan uransa. Hevosvoimia on ruhtinaalliset 21,7!


Lähes sanattomaksi veti tämäkin. Tällä paikalla museossa on monestikin ollut joku Lincoln. Edellinen auto oli viety pois ja tilalle oli tuotu tämä, vähintäänkin yhtä hieno Club Coupé vuosimallia 1947. Tässäkin on Amerikan malliin peräti 12-sylinterinen moottori, tottakai presidenttitasolla näin pitää ollakin!


Harmillisesti peittyi vuosimalli suojaketjun taakse, olikohan se nyt 1967? Toyota Crown joka tapauksessa on auto. Komea ja tilava, joskus taksinakin käytetty automalli. 


Mercedes-Benz 220 vuodelta 1952. Näyttääkin olevan vanhaa perua tuo mersun legendaarinen mallimerkintä 220. Huomaa keltaiset huomiovalot nokalla, ne riittävät valoiksi päiväsaikaan.


Tsekkoslovakialainen Tatraplan T-600 vuodelta 1950 oli minun mielestäni tämänkertaisen näyttelyn suloisimman näköinen auto:) Auto oli pirasamaisella muotoilullaan aikanaan varsin edistyksellinen. Auton nelisylinterinen, ilmajäähdytteinen bokserimoottori on sijoitettu auton takaosaan. Auto on rekisteröity peräti kuudelle henkilölle.

Tämä automerkki on yhä voimissaan, mutta tehdas valmistaa nykyisin ainoastaan raskasta kalustoa.


Tämä Renault 8 Cordini -ralliauto on ensimmäinen maahamme tuotu Renault 8. Vuosimalli on 1965. Tehoa on vuosimalli ja koko huomioon ottaen reilusti, 97 hevosvoimaa. 


Pieni osa museon monipuolisesta mopo- ja moottoripyörätarjonnasta.


Renault V8.


Tälläkin paikalla on perinteisesti ollut NSU Prinz. Tällä kertaa paikalla ollut auto oli väriltään pirteän punainen ja vuosimalliltaan 1968. Auto on takamoottorinen vaikka ulkonäöstä voisi päätellä muutakin. NSU Prinz autoja valmistettiin vuosina 1957-1973. Tästä autosta polveutuu nykyinen automerkki AUDI.


Tämä auto oli Ford De Luxe Fordor sedan. Moottori peräti 8-sylinterinen.


Tämän tunnistaa joka ainoa autoharrastaja. Sehän on itse legendaarinen T-Ford. Auto, josta kaikki autot polveutuvat. Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto. Tässä pirteän punaisena.


Hieno Ford Prefect 4D.


Lopuksi vielä Borgvard Isabella Coupé. Kaunis kuin mikä.


Museon yhteydessä on ehkä maamme paras pienoismallimyymälä. Tässä eräs näyte sen suurista valikoimista. Tämä Iso metallinen S Mersu on varustettu kumipyörillä. Lisäksi kaikki ovet aukeavat, samoin nokkapelti ja peräluukku. Auto on täydellinen kopio esikuvastaan ja mykistävän aidon näköinen. Huomaa koko, mittakaava 1:18.

Pienoismalliosastosta olen tehnyt oman juttunsa. Kannattaa tutustua. Artikkeliin pääset tästä

Museossa on myös posliinimyyntiosasto, johon en ole perehtynyt tarkemmin, mutta todennäköisesti hieno sekin.


Vielä oma lukunsa on museon kahvila, jonka ohjelmistossa on paljon 1900-luvun alun tuotteita. Juokaa ihmeessä kunnon kahvit kun täällä käytte:) JA KÄYKÄÄ VEHONIEMEN MUSEOSSA, TÄNNE ON ILMAINEN SISÄÄNPÄÄSY!

Osoite: Vehoniemenharjuntie 92, Kangasala

Kotisivut www.automuseo.com




Kommentit

  1. Todella hienoja autokuvia ja kuvakulmia!
    Täälläpäin järjestetään Suur-Saimaan Ympäriajo-tapahtumia joissa auton vähimmäisikä on 30-vuotta. Viime vuonna vanhin oli Sedan Wolverine vm.1928 siellä on hauska katsella autojen menoa, tapahtuma on samalla myös pukukilpailu.
    Meillä oli lapsuudessa Ford Anglia vm.1965 nyt hyvin harvoin kun tämän mallin näkee alkaa hymyilyttää hyväntahtoisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossahan tapahtumassahan sinulla onkin hyvä kuvauskohde blogiisi, olisi mielenkiintoista nähdä... Tuolla Vehoniemelläkin on joskus Anglia ollut, mutta ei tällä kertaa. Se oli kanssa auto, joka taisi olla muotoilultaan aikaansa edellä:)) Kiitos kommentista!

      Poista
  2. Todella kauniita autoja. Nuo tunnisti jo kaukaa mikä auto on kyseessä. Nykyajan autot, on ihankuin samalla muotilla tehty:)

    VastaaPoista
  3. Mukava kuvaraportti, extrabonuspisteet valaisevista kuvateksteistä. Täytyypä käydä joskus tuolla pyörähtämässä...

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia kommenteista! Kyllä tuolla kannattaa ehdottomasti lähteä käymää vaikka vähän kauempaakin.

    VastaaPoista
  5. Vieläkö edesmenneen Urpo Lahtisen Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Waxenberger on siellä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä kertaa se ei kuulunut tämän kauden näyttelyyn. Toivotaan, että se tulee museoon taas lähitulevaisuudessa.

      Poista
  6. Tatraplan oli minun suosikki, joskus nähnyt liikenteessäkin 60-luvulla, oli aika iso auto. Toyota Crown taitaa kyllä olla 1967 vuoden malli. Olin 1968 rakennusliikkeen töissä, rakennettiin mm. Kilpisjärven tulliasema ja matkat sinne tehtiin Toyota Crown pickup-mallisella avoautolla 68 v. malli joka eroaa malliltaan tästä museon autosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa! Tuli täsmennyksiä ja mielenkiintoista muistelua. Taidan ottaa sitten kysymyusmerkin pois tuosta Crownista. Tuo Toyota Crown picup taisi olla todellinen harvinaisuus. En ikinä ole nähnyt. Autoista Tatraplan on minunkin ehdoton suosikki. Auto on todella kaunis ja siro suuresta koostaan huolimatta. Kiitos kommentista!

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ylivieskan kirkko - Kuvaesittely

Kangasalan kirkko

Koskenpään kirkko