Helikopterilennätystä

Viime kesänä oli tilaisuus hieman seurata yleisölennätystä helikopterilla. Tässä pieni kuvasarja.

Robinson R44 -kopteri odottelee lennätettäviä. Mutta kauaa ei kopterin tarvinnut maassa pysyä. Ei ainakaan sen aikaa, kun tuota seurailin...
Näyttivät pitävän huolta siitä, että kopterin jokainen istumapaikka täyttyy. No, ei kai sitä tyhjänä lennellä kannata...
Hevosvoimat jylläävät. Tässä kopterissa niitä on suurimmillaan 225. Moottori on 6-sylinterinen ja sylinteritilavuus peräti 9 litraa!
Hienosti nousee! Ja melukin ihan maltillinen.
Olen kuvannut joskus paljon hatarammankin kopterilähdön. Ei tässä päin puita lennetä, vaikka se siltä vähän näyttääkin:)
Tämä kopterimalli on ilmeisesti maailman suosituin tällä hetkellä. Helppo uskoa. Tosi vakaa lähtö, vaikka kenttäkään ei ollut turhan suuri.
Lapsuudestani muistan, että ihmisiä lennätettiin kopterilla pieniltä peltotilkuilta. Sitten tuli Ahveniston helikopteriturma vuonna 1984 ja lennätykset ymmärtääkseni vähenivät huomattavasti koko suomessa samalla, kun turvallisuusmääräyksiä kiristettiin.

Nykyisin kopterit näyttävät olevan niin vakaita, että lähtö pienemmältäkin pläntiltä näyttää sujuvan mallikkaasti ja turvallisesti. Ainakin tällaisena suht tyynenä päivänä.
Aikaa on kulunut 4:15 minuuttia ja kopteri palaa takaisin...
Lyhyt elämyslento. Tässä vaiheessa vielä mietin, unohtuiko jotain kentälle...
Kyllä se ainakin nyt laskeutuu!
Maassa ollaa ja noutajakin saapui...:) Lento taisi tosiaankin olla sitten tässä.

En muista, oliko taksa tästä vajaan viiden minuutin ilmaristeilystä 60 vai 65 euroa/henkilö. Sen muistan, että mitään lapsialennuksia ei ollut. Sinänsä ymmärrettävää. Kopterikuskistahan tulisi tuollaisella alennus-meiningillä helposti ilmateitse kulkevan lastentarhan paimentaja:D. Joka tapauksessa laskin, että meidän tapauksessa taksa olisi ollut reilut 260 euroa. 87 senttiä/sekuntti! Jotenkin hieman hintavalta tuntui. Jäi lentämättä, kun kukaan ei suostunut jäämään rannalle. Olisihan tuolta toisaalta varmasti saanut (ehkä) hienoja ilmakuvia. Joku tosin sanoi, että kopterit monesti tärisee niin, että kuvaajalta putoaa linssit nenältä ja objektiivit kamerasta. Tiedä sitten häntä...

Mutta jos on lentäminen hinnakasta, niin kallistahan tuollaisen laitteen ylläpitokin kaikkine huoltoineen ja tarkistuksineen varmasti on. Polttoaineen kulutuskin on 60 litran hujakoilla tunnissa. Ja kopterin hankintahintaa en uskalla edes kuvitella.
Metkaahan tuota oli kuvata näin maastakin käsin, kun kerrankin näin aitiopaikalle pääsi:)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ylivieskan kirkko - Kuvaesittely

Kangasalan kirkko

Keski-Suomen Ilmailumuseossa