keskiviikko 4. heinäkuuta 2018

Muistoja kiitotien varrelta - ja paljon kuvia!

Monelaista tilannetta on vuosien mittaan tullut lentokoneiden kuvausharrastuksessani vastaan. Tässä muutamia kuvia, joista monet ovat suht vanhoja. Historiallisina dokumentteina niilla on kuitenkin oma arvonsa. Kuvat ovat kaikki Tampere-Pirkkalan kentältä.

Tässä harvinen vieras.  Lentoyhtiö on Kroatialainen. Millähän asialla kone lie Tampere-Pirkkalaan laskeutui, en ottanut tarkemmin silloin selvää...

Kone ei ole joku DC-9 tai joku MD-variantti, vaan harvinaisempi Fokker 100.

Vuonna 2009 kentällä vieraili näin iso vieras. Tämä Venäläisen Aviaenergo-yhtiön silloin käyttämä matkustajakone on Iljushin 62M. Lentoyhtiö lopetti toimintansa 2011 ja nykyisin kyseinen konetyyppi on maailmanlaajisesti kadonnut käytöstä lähes kokonaan.

Valmistusmäärään suhteutettuna konetyyppi oli aikansa vastaavista konetyypeistä turvallisin. 7,7 prosenttia koneista menetettiin onnettomuuksissa. Vastaava luku Boeing 707 -koneen kohdalla oli 16,4.

Samalla vuosikymmenellä (- ja laadusta päätellen samalla kameralla kuvattuna ilmeisesti -) kentällä vieraili myös tämä valtava Antonov-124 -rahtikone. Mainittakoon, että nuo etualan jeepit ajettiin hetkeä myöhemmin koneen sisään.

Tämä kone on kuulema käynyt aina silloin tällöin kentällä. Ainakin rauhanturvatehtävien kalustoa hakemassa. Ilmeisesti niin tässäkin. Erittäin vaikuttava ilmestys.

Verrataanpa konetta paljon käytössä olevaan jumbojet B747-400 -koneeseen. Tämä Antonov on vain 1,6 metriä lyhyempi, mutta etusiipien kärkiväliltään lähes yhdeksän metriä pidempi! Siipien yhteispinta-ala on tässä sata neliömetriä suurempi. Teholtaan Antonov jää silti hieman jälkeen Jumbosta, vaikka rahtikone onkin. Rahtia se kuljettaakin valtavan määrän kerralla.

Tämän C-130 Hercules -rahtikoneen näin menevän kenttää kohti kuvan kertomassa säässä. Sääli, ettei ollut aikaa lähteä perään. Toisaalta kun ottaa huomioon olosuhteet en tiedä, tuliko paljonkaan vahinkoa. :) Tosin itselleni on tämä konetyyppi kentällä yhä bongaamatta.

Konetyypistä kertoo muuten paljon se, että sen ensilento oli jo 1954, mutta se on edelleen tuotannossa maailman pitkäikäisimpänä sotilaskonemallina!

Tämän kuvan taltioin TIAS 2010 -ilmailutapahtumassa. Armeijan Midnight Hawks -taitolentoryhmä siinä esittelee taitojaan. Tavallisten lentosolttujen ei sentään tarvitse onneksi osata lehtää näin lähellä toisiaan.

Tämä selvästikin Mustanaamion lentokone piipahti kentällä erään taisteluharjoituksen yhteydessä. Sääli vain, että se ilmataistelu käytiin Rovaniemen kentältä käsin.

Kone on Dassault Falcon 20 Mystere. Tämä kone on Norjan ilmavoimien omistuksessa.
Tämä lentoyhtiö oli alunperin nimeltään Finn aviation. Sitten siitä tuli kuvan Finncomm airlines...

Tämän jälkeen yhtiö vaihtoi nimekseen Flybe.                                                                             

Nykyisin yhtiön nimi on Norra. Itse konetyyppi on pysynyt samana fuusioista huolimatta. Yhtiö on edelleen suomalaisomistuksessa!

Itse asiassa nimi NORRA on brändinimi, yhtiö omistaa on myös Embraer 190 -suihkumatkustajakoneita, mutta ne lentävät Finnairin väreissä. Laivaston koko on 24 konetta, joten ihan pienestä tekijästä ilmailualalla ei ole kysymys. Nykyisin yhtiö hoitaa enimmän osan maamme sisäisistä lennoista.

Yhtiön nimi on vuosien kuluessa vaihdellut, mutta sen käyttämä konetyyppi on pysynyt samana, ATR 72-500.

Air Baltic -yhtiö käytti vielä 2010 matkustajaliikenteessä jo silloin vanhentuneita, mutta luotettavaksi tunnettuja Fokker Friendship -koneita. Konetyyppi kehitettiin alunperin DC-3.n seuraajaksi ja näki päivänvalon jo 1955. Nykyisin tätä monen ilmailuharrastajan ihailemaa konetta voi nähdä maassamme esim. Suomen ilmailumuseossa Vantaalla. Kuva on napattu lähtevästä koneesta, eikä ole varmasti paras mahdollinen. Yhtiö lentää Tampereelle edelleen modernimmalla kalustolla.
Myös omilla ilmavoimillamme oli käytössä kolme Friendship-konetta. Niiden korvaajiksi tulivat vuodesta 2013 suuremmat Casa C-295 -kuljetuskoneet.

Blue1. Yksi ilmailun suurelta kartalta fuusion seurauksena hävinnyt lentoyhtiö ja sen Saab 2000 -potkuriturbiinikone.


Lopuksi pieni kevenys: Koska ufokuvat ovat aina niin huonolaatuisia, täytyihän sitä itsenikin yksi ufo kentältä bongata!

Lisäksi tällainen kentältä lähtijä. Se on tyypiltään Grus grus ja lentoyhtiö Animalia Airlines.

=DD





















4 kommenttia:

  1. On hienoja kone kuvia ja tuo viimeinen onkin vasta tosi hieno :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kirsti. Kuvathan on paikoin karmivia ja tuo viimeinen erityisesti, mutta tässä yhteydessä kun historiaa muistellaan, ei huonoja kuvia ole olemassakaan. :)

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kiitos Maarit. :) Ja muuten sama vastaus kuin Kirstille. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!