Lentokonepläjäys

Tampere-Pirkkalan lentokentällä on tullut kevään aikana vierailtua useammankin kerran. Säät ovat suosineet nyt tätäkin kuvauksen muotoa. Seuraavat kuvat olen poiminut eri käyntikerroilta joten ei kannata hämääntyä, jos taivas on hieman erilaisen tuntuinen. :) Tällä kertaa vuoron saavat sotilaskoneet. Joka koneesta voit halutessasi hakea lisätietoja rekisteritunnuksen perusteella.

Pontius Pilatushan se siinä. Tai ei ihan Pontius sentään, mutta Pilatus kuitenkin. Tarkasti ottaen Pilatus PC-12 NG. Tämähän on se ilmavoimiemme uusi kuljetus- ja yhteyskone, joka on siitä erikoinen, että se selvästi pienkoneita suuremmasta koostaan huolimatta on vain yksimoottorinen. Tämä suurehkolla potkurilla varustettu potkuriturbiinimoottori antaa kuitenkin koneelle peräti 519 kilometrin huippunopeuden. Istumapaikkoja Pilatuksessa on kymmenelle henkilölle. Ilmavoimillamme on näitä kuusi, joista tässä laskukiidossa viilettää PI-05.

Ylilennossa samantyyppinen kone, tosin kuvauspäivä on eri. Rekisteritunnus PI-01.

Gates Learjet 35 A/S. Tätä ilmavoimiemme todellista moniosaajaa näkee suht harvoin, joten olin oikein tyytyväinen, kun sain sen ikuistettua. Siiven päissä ja alla ovat lisäpolttoainesäiliöt, eivät pommit. Kone ei sentään ole pommikone, vaikka monenlaista temppua osaakin niin valokuvauksen, maalinhinauksen, elektronisen sodankäynnin kuin myös henkilökujetuksen aloilta. Rungon alla näkyvä musta kyhmy on kotelo tutkaa ja muita oheislaitteita varten. Tämän koneen rekisteritunnus on LJ-2. Ilmavoimillamme on tätä konetyyppiä kolme.

Casa C-295M. Tämä, voisi ehkä sanoa ilmavoimiemme ylpeys, tai ainakin ilmavoimiemme suurin konetyyppi, on varustettu kahdella potkuriturbiinimoottorilla. Sitä käytetään etupäässä materiaali- ja henkilökuljetuksiin niin kotimaan kuin tarvittaessa ulkomaankin reiteillä. Kone on toiminut myös kriisinhallintatehtävissä. Sen rahtitilan sisäpituus on 13 metriä ja se on varustettu leveällä perärampilla, joka tekee lastaamisen helpoksi. Koneen erikoisuus on lyhyt kiitoradan tarve; lähtökiidossa 670 ja laskukiidossa vain 320 metriä!  Kova on koneella kiihtyys ja tehokkaat jarrut! Kuvassa CC-02. Ilmavoimillamme on näitä kolme.

Sama kone nousussa. Tässä kuvassa tuo mainitsemani leveä peräramppikin näkyy. :)

Vielä yksi laukaus. Kannattaahan tuota nyt kuvata kun kerrankin osui kameran linssin eteen! :)

Mustanaamion virkakone? Voisi olla, mutta ei ole. Kyseessä on Norjan ilmavoimien Dassault Falcon 20 Mystere. Rekisteritunnus on 041. Erittäin harvinainen vieras, kävi erään sotaharjoituksen yhteydessä.

Toinen harvinainen vieras: Ruotsin ilmavoimien North American Sabliner. Rekisteritunnukseltaan 861. Näitä käytetään vielä henkilökuljetuksissa. Konetyyppi alkaa olla jo melkoisen iäkäs. Sen ensilento tehtiin 1958 ja valmistuskin lopetettiin jo 1982.

Ruotsin ilmavoimien taisteluhävittäjä Jas-39D Gripen. Rekisteritunus 832. Tässä tapauksessa siiven alla näkyvät härpäkkeet eivät ole pelkästään lisäpolttoainesäiliöitä, eivät, tämä on täydessä taisteluvalmiudessa. Onneksi sentään vain harjoitusmielessä.

Lopuksi vielä Tanskan ilmavoimien komesti pyrstömaalattu Fighting Falcon F-16AM, rekisteritunnukseltaan E-598. Koneessa on vain yksi moottori, mutta silti tämä tuntui olevan näistä koneista se kovaäänisin, todella repivä saundi, mutta kone kyllä todella lensi senkin edestä, ehkä lähelle yliääninopeutta jo nousussa, sillä tarkentaa ei millään ehtinyt kunnolla. Tämän totesi moni muukin paikalla ollut ilmailuharrastaja, joiden kuvauskalusto oli huomattavasti arvokkaampi kuin meikäläisen. :)

Hiljenihän se jyly sitten lopulta. Pitkien päivien aikana tuli kuvattua myös siviililiikennettä,  mutta palataan siihen sitten joskus myöhemmin. :)




Kommentit

  1. Hienot kuvat.
    Ja raikas uusi blogin ulkoasu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marliska. Täytyy välillä yrittää hieman uudistua. :)

      Poista
  2. Osuinpa toisesta blogista tulemaan tänne, kun oli kiinnostava otsikko. Ja hyviä kuvia koneista täällä onnkin:) Harvoin mistään lentokoneesta mitään kuvaa meillä on saatu, mutta muutama päivä sitten tuli yksi otos. Se on tässä jutussa: http://vaaranlaella.blogspot.fi/2017/03/kolin-mutkaisilta-teilta-kohti-joensuuta.html
    Mikähän kone se lieneekään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vierailusta Metsäntyttö ja kommentista myös. Hyvin läheltä sait koneen kuvattua, mutta rekisteritunnus, josta sen tunnistaa ihan yksilönä, ei näy. Tuon saman Norra-yhtiön koneita lentelee Tampere-Pirkkalaankin aika mukavasti. Pistän tällaisenkin esille ensi "lentokonepläjäyksessä" vai mikä lie sen nimi sitten onkin. Mutta pistäpä googlen kuvahakuun esim. hakusanaksi "OH-ATH" , niin löytyy ihan samanlainen kone ja varmasti lisätietoa myös, vaikka ei ihan sama yksilö olisikaan.

      Poista
    2. Kiitos, täytyypä tutkailla tuota:)

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ylivieskan kirkko - Kuvaesittely

Kangasalan kirkko

Keski-Suomen Ilmailumuseossa