Kurkkaa sisälle paloautoon - siellä on paljon katseltavaa!

Minulla oli puolitoista vuotta sitten harvinaislaatuinen tilaisuus päästä kuvaamaan perusteellisesti pelastusopiston Scania -sammutusautoa ja saada sen blogiesittelyä varten asiantuntevaa opastusta. Käydäänpä siis tutkimaan tätä kuormuria tarkemmin.

Sammutusauto on auto, joka yleensä pyrkii olemaan monipuolisuutensa vuoksi ensimmäisten kulkuneuvojen joukossa palo- tai onnettomuuspaikalla. Tämä yksilö on tyypiltään Scania 94G. Hevosvoimia sen moottorista löytyy maltilliset 260, minkä asiasta ymmärtävä pystyy tuosta auton nokkamaskista päättelemäänkin. Tällainen hevosvoimaluku riittää kuitenkin viemään autoa kaikkine varusteineen ja miehistöineen tarvittaessa jopa 120 km:n tuntinopeutta. Vaihteisto näissä on yleensä automaatti ja mainittakoon vielä, että kuorma-autoista yleensä löytyvää enimmäisnopeuden lukemaan 89km/h -rajaavaa nopeudenrajoitinta ei tietenkään tällaisissa ajoneuvoissa ole.

Nokassa puskurin yläpuolella on sisäänrakennettu vinssi. Sillä voidaan kiperän paikan tullen kiskoa joko onnettomuusautoa ojasta tai itse paloautoa vaikka lumipenkasta. Nelivetoinen tämä auto ei ole.

Tämä on pitkän ohjaamon takaosassa sijaitseva miehistönkuljetustila. Keltainen pitkä läpyskä penkin yläpuolella on ns. raakalauta. Sitä käytetään onnettomuustilanteissa monivammapotilaan tukemiseen. Oikealla puolestaan näkyy savusukelluksessa tarvittavia paineilmalaitteita ja ensiaputarvikkeita. Tästä kabiinista siis löytyvät ne asiat, jotka pitää saada tarvittaessa todella nopeasti esille!

Tiedätkö muuten, kauanko aikaa hälytyksestä enintään saisi kulua siihen, kun tämän auton tulisi lähteä miehistöineen paloasemalta? 

Enintään 60 sekuntia! - Ja yleensä tämä kuulema toteutuukin!














Autossa on luukkuja kuin joulukalenterissa ikään. Tässä näkyvät veden ulossyöttöliitännät (3 kappaletta), sekä alempana autoonsyöttö. Sillä voi imeä vettä esim. ojasta tai järvestä auton omien vesivarastojen tyhjennyttyä. Ulossyöttöliitäntöjen yläpuolella näkyy erilaisia sähkön ulosottoja mm. työkaluja varten, sekä alapuolella vesiletkuja.

Tällaiseen autoon mahtuu jopa 3000 litraa vettä! Se kasvattaa auton kokonaispainoa 3000 kilon verran palopaikalle mentäessä. Säiliöt pyritään pitämään aina aivan täynnä.

















Tämän luukun takaa löytyvät erilaiset hydraulliset leikkurit ja levittimet esim. kolariauton leikkaamista ja kuljettajan irrottamista varten. Niiden yläpuolella sijaitsevat varahappipullot, joille voi hyvinkin tulla tarvetta savusukelluksen aikana. Niiden vieressä on erilaisia nostotyynyjä uhreja varten. Alhaalla näkyvät letkut ovat hydraulliikkaletkuja, joilla leikkurit ja levittimet toimivat.

Savusukellus esim. sortumavaarassa olevan rakennuksen sisälle liekkien ja savun keskelle mahdollisia uhreja etsimään ja pelastamaan, on yksi vaarallisimmista palomiehen tehtävistä. Sen vuoksi siihen täytyy käydä erillinen koulutus, läheskään kaikki palomiehet eivät tee savusukelluksia.










Tässä erilaisia työkaluja. Sen lisäksi alhaalla on tehokas siirreltävä sähköpuhallin savun puhaltamiseksi pois esim. huoneiston sisältä.






























Vasemmalta puolelta löytyvällä kevytmetalliputkella voidaan tehdä tarvittaessa liitos maassa sijaitsevaan palopostiin veden ottamiseksi. Agrigaatin näköinen puhallin on moottoriruisku, jolla voidaan polttomoottorin voimin imeä vettä esim. ojasta tai järvestä olosuhteissa, jonne ei tällä autolla päästä. Sen vieressä on polttoainekanistereita ruiskulle ja yläpuolella erilaisia suuttimia vesiletkuille.
























Tämän luukun takaa löytyy säilytyslaatikoita. Niissä säilytetään muun muassa imeytysaineita esim. öljyn imeytystä varten.

Tässä toinen perussäilytyslaatikoita täynnä oleva luukku.

Tällaisia asioita löytyy paloauton sisältä. Jossain vaiheessa saatan tehdä vastaavan esittelyn myös ambulanssista. mikäli saan kuvaukset ja haastattelun järjestymään.










Kommentit

  1. Hyvät on varusteet on prankkrissa. Tiedätkö muuten miksi paloauto on punainen? Jos et niin minäpä kerron. Olisit sinäkin punainen jos sua letkusta vedettäisiin :) Hyvää viikonloppua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaha, vitsiä näköjään löytyy aiheesta kuin aiheesta =D. Ehkä en kuitenkaan tuota "väritietoa" laita faktana tähän esittelyyn :)) Hyvää viikonloppua myös sinulle Harry.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Ei mitään. Yhtä tuntemattomia sanoja itselleni molemmat. =D

      Poista
  3. Ei riitä että on hyvä sammuttaja, on osattava auton sisältökin. Ja järjestys sen olla pitää.
    Ei sitä ole tiennyt mitä kaikkea paloauto pitää sisällään, vaikka joskus on nähnyt vilaukselta..
    Hieno dokumentti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo auton sisäänsä kätkemä tavaramäärä oli itsellenikin ihan uskomaton juttu ja senpä takia se innoittikin tähän esittelyyn. Kiitos Orvokki.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ylivieskan kirkko - Kuvaesittely

Kangasalan kirkko

Keski-Suomen Ilmailumuseossa