maanantai 26. marraskuuta 2012

Potkurin voimin

Muutama kuva taas Tampere-Pirkkalan lentokentän kiitotien A24 -päästä otettuna. Tästä kuvausvisiitistä on aikaa parisen kuukautta, mutta sää oli silloinkin melkein yhtä epävakaa kuin nytkin.... Menipä tuolla muutama Hornetti ja Boeing 737, mutta keskitytään nyt tällä kerralla näihin potkuriräpistimiin.

Olin juuri katsonut kännykästä lentotiedot, säätänyt kameran peruspotkurikoneelle sopivaksi ja asettunut odottamaan autoon puolihorrokseen, kun yhtäkkiä alkaa kuulua kopterin roottorin klapsatus. Pirkanmaan uusi lääkintähelikopteri lähestyy. Äkkiä ulos, ja huomattavasti pidempää valotusaikaa peliin, että saadaan tuohon isoon roottoriinkin liikettä. Varsinainen pikakuva. Ihme että onnistui näinkin hyvin:)

... Ja samaan aikaan kentää lähestyy tällainen ilmaliitäjä. Moottoripurjekone? Ilmeisesti kyllä. Aikaisemmin en ole tätä konetta nähnyt. Rekisterinumerostakaan en saanut selvää. Single-rakenteinen etupyörä näyttää olevan peräti sisään vedettävää mallia. Otin kuvia sarjana ja valotusaika jäi helikopterin asetuksille. Eli vähän turhan pitkäksi. No, saatiin ainakin täysin potkurikehä, mutta ei tuo muuten oikein toimi.

Ja taas seuraava. Tällä kertaa ihan oikea lentokone. Perus Cessna. Päätin että seuraava kuva ei tärähdä!

Eikä tärähtänyt! Tosin nyt ei tärähdä paljon potkurikaan, mikä kyllä olisi ollut toivottavaa. Täytyy puolustukseksi todeta, että tämä ultrakevyt puksutti kenttää kohti hitaasti liitäen moottori tyhjäkäynnillä. Mutta virhe mikä virhe. Tyylikäs kone silti.

No nyt alkoi pelittää! Pääsääntöhän on, että suihkarit kuvataan aukkoasetuksella ja potkurikoneet suljinaika-asetuksella. Täyden potkurikehän saa yleensä asetuksella 1/60, mutta tärähdysvaara kasvaa, kuten muutamista kuvista voi todeta. Jos vähempikin potkurin liike riittää, voi kokeilla 1/100-150. ISO-arvo kannattaa säätää mahdollisimman pieneksi. Monopodi on ihan hyvä varuste tällaisissa kuvauksissa.

Suihkukoneissa kannattaa käyttää aukkoasetusta ja säätää se F8-F11 haarukoille, jolloin koko kone yleensä näkyy terävänä taustan pehmetessä kauniisti. ISO-arvo kannattaa säätää siten, ettei valotusajasta tule kovin pitkää.

Nämä aukkoasetukset pätevät ainakin 200-300mm:n putkelle.



4 kommenttia:

  1. Jaa, pitääpä yrittää mielessä pitää noita antamiasi ohjearvoja!

    Nimittäin yksi kerta kun olin tuolla kaupunginpuistossa kuvaamassa luontojuttuja, niin ensi tulee taivaalle kuumailmapallo...ja sitten potkurikone! Ekasta sain huonon kuvan kun aurinko paistoi pallon takaa ja potkurikone ehti jo kadota kun yritin sitä etsimeeni saada. Meni niin matalalta, että siitä olisi voinut jonkinlaisen kuvan jopa saada! Minulla on oikein tapana mennä kipsiin juuri näissä yllättävissä tapauksissa.

    Hieno kuvat, erityisesti tykkään tuosta vimpasta!

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä potkurikoneen valokuvauskurssista. Erinomaisia vinkkejä, täytyypä pitää mielessä, jos pääsee joskus pörräilijöitä kuvaamaan.

    VastaaPoista
  3. Näinhän se menee. Aina ei ole hyvä pysäyttää liikettä ja tuo tokavika kuva on hauska kun ei potkuri liiku. Hienot lentokuvat.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista! Aivan konekuvauksen ammattilaiselta nuo itsekin opin. Se on noissa ainainen taiteilu valotusajan ja tärähtämättömyyden välillä. Helikopterit on kauheita kuvattavia kun niissä lapa pyörii niin hitaasti.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!