Ilmojen arkkitehdit

Viivan piirtäjät. Isoveli ja pikkuveli. :) Molemmat napattu 300-millisellä täydestä lentokorkeudesta, siis maasta vajaa 10 km ylöspäin. Päälle lisäksi rankka croppaus jälkikäsittelyssä.

Ylemmässä kuvassa Virgin Atlanticin pitkänmatkan ilmalinjuri A340 ja alemmassa viilettää Finskin Embraer ihan kotimaanlennolla.


Kommentit

  1. Komeata jälkeä ne jättävät!
    Hienot kuvat!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sirpa. Joskus kesähelteillä noita tuli kuvattua. :)

      Poista
  2. Hienot kuvat. Mie harvoin onnistun lentskareista ottamaan taivaalle kuvan, ne aina kerkiää karata, samoin linnutki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos ne menee täydessä lentokorkeudessa, ne liikkuvat kuvaajaan nähden aika hitaasti. Kokeilepa 300-millisellä täydellä zoomilla, käytä aukkoa 8-11, säädä ISO-arvo 200-400 -lukemaan, niin valotusajasta tulee tarpeeksi lyhyt pitkälle polttovälille; se pitää olla tosi lyhyt. Toisaalta suurempi arvo nostaa tarpeettomasti kohinaa varsinkin, kun kuvaa pitää rajata. Sään tulisi olla mahdollisimman hyvä, kun kohde on kaukana. Jos ympärillä on pilviä, usean pisteen tarkennus voi tarkentaa pieleen, pilvettömällä taivaalla sen sijaan voi toimia jopa parhaiten. Loppukäsittelyssä sitten Kunnon kroppaus ja ennen kaikkea terävöitys sen rajauksen jälkeen. Ja se on siinä! Helppoa!

      Linnut sen sijaan on niin hankalia kuvattavia, että jääköön se puoli tässä käsittelemättä! Lentokoneilla kun nuo siivet eivät sentään viuhdo edestakaisin. =D

      Molempia kuvattaessa tarvitaan lisäksi onnea, niin kuin kuvauksessa yleensäkin:) Kiitos Kirsti kommentista ja ei muuta kuin kuvailemaan!

      Poista
    2. Kiitos vinkeistä.Olen vasta ostanutkin 70-300 linssin. Perjantaina kuvauskurssille menen, mutta on vain kolmena päivänä, saa nähdä jääkö mitään päähän :)

      Poista
    3. Hieno juttu, siitä se "pitkänmatkan" zoomailu lähtee. :) Hyvää kurssia, se on kaikki tuollainen aina kotiinpäin!

      Poista
  3. Fantastiset kuvat. Ja asemointi on upea. Hyvä sinä !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesälomalla oli aikaa säätää kameraa =DD. Kiitos Orvokki!

      Poista
  4. Hienot kuvat ja vakuuttavat jäljet jäi taivaalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ame. Nyt en taas muistakaan miksi noita jälkiä ilmailutermillä taas sanottiinkaan. :))

      Poista
    2. Jättövanat! Nehän ne.

      Poista
  5. Hyvin näyttää pojilla pysyvän "ratti" kädessä, ei näytä kiemurtelevan yhtään :)

    VastaaPoista
  6. Kyllä! Mutta kohtahan ne on autopilotit jo henkilöautoissakin ja sen jälkeen nekin kulkevat aivan yhtä luotisuoraan kuin nämä! Mutkatkin vedetään suoraksi ja loppujen lopuksi ilmeisesti elektroniikan pettäessä päästään lisäksi suoraan käpeikköön =DD. Olen hiukan skeptinen noille uusille innovaatioille, kuten ehkä huomaat. :) Kiitos kommentista Vikki.

    PS. Niin hyödyllinen kuin se onkin, autopilotti on toisaalta tietyllä tavalla vaarallinen myös lentokoneissa. Tässä vuosi sitten raportoitiin matkustajakoneesta, joka oli hyvän matkaa lentänyt "suoraan" autopilotilla molempien varsinaisten pilottien vedellessä sikeitä ohjaamossa.

    VastaaPoista
  7. Väliaikaista piirtelyä isolla pensselillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Ei se siinä kauan pysy:) Kiitos Ari.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ylivieskan kirkko - Kuvaesittely

Kangasalan kirkko

Keski-Suomen Ilmailumuseossa